AN ASPECT OF THE THREE-TEACHINGS IN THE TRÚC LÂM BUDDHIST OF THE TRẦN DYNASTY IN VIETNAM: THE UNIQUE TAM PHỦ SYSTEM IN THE BẢO ĐỈNH HÀNH TRÌ ASSOCIATED WITH MASTER HUYỀN QUANG (1254-1334)

Chu Xuân Giao1,
1 Institute of Cultural Studies, Vietnam Academy of Social Sciences.

Main Article Content

Abstract

This article presents a discovery about the unique Tam Phủ system in a textbook on Buddhist rituals compiled by Master Huyền Quang during the Trần Dynasty, titled Bảo đỉnh hành trì. The Tam Phủ system in this book is an aspect of the three-teachings syncretism in Trúc Lâm Buddhism during the Trần Dynasty in particular and East Asian Buddhism in general. The unique features of the Tam Phủ in Bảo đỉnh hành trì, focusing on the triad of Black - Yellow - White colors and the three emissaries Đoàn Tử Du - Triệu Công Minh - Liễu Nghị, form the basis for our hypothesis that Bảo đỉnh hành trì has been almost entirely preserved from the Trần Dynasty to the early 20th century and continues to this day. This triad of emissaries is not found in the Buddhist and Taoist scriptures of China, nor in later Vietnamese literature. Could this be an innovation of Trúc Lâm Buddhism during the Trần Dynasty? Interestingly, the characters as Triệu Công Minh and Liễu Nghị appear in Chinese legendary literature, while the origin of Đoàn Tử Du remains unclear. Furthermore, by placing the Tam Phủ của Bảo đỉnh hành trì alongside a relief depicting King Trần Nhân Tông on a stone stele at Giàu Pagoda dating in 1336 in Hà Nam, we interpret the Tam Phủ symbol on the artifacts (suggesting that it might not be the character "Vương王'' as previously interpreted, but rather the Tam Phủ symbol).

Article Details

References

Giầu với niên đại thời Trần và chân dung vua Trần Nhân Tông (The Stone Stele of Giầu Pagoda from the Trần Dynasty and the Portrait of King Trần Nhân Tông). Thông báo Hán Nôm năm 2001, 654-664.
Chu Xuân Giao (2016). Hệ thống Tứ Phủ trong tín ngưỡng của người Dao (The Four Palaces System in the Beliefs of the Dao People). Tạp chí Văn hóa Dân gian số 1 (163), 18-33.
Chu Xuân Giao (2017a). Tổng quan về hệ thống Tứ Phủ trong thực hành tín ngưỡng của người Dao (Overview of the Four Palaces System in the Religious Practices of the Dao People). Tạp chí Dân tộc học số 1 (199), 58-64.
Chu Xuân Giao (2017b). Nội dung của bộ Tam Phủ trong tư liệu phương Tây và tư liệu quốc ngữ thời kì sớm (The Content of the Three Palaces System in Western Documents and Early Vernacular Vietnamese Texts). Tạp chí Văn hóa Dân gian số 4 (172), 14-22.
Chu Xuân Giao (2018). Vũ trụ quan Phật giáo phản ánh trong nhóm sắc phong sớm nhất cho Liễu Hạnh công chúa vào nửa cuối thế kỉ XVII (The Buddhist Cosmology Reflected in the Earliest Edicts Conferring Titles on Princess Liễu Hạnh in the Late 17th Century). Tạp chí Văn hóa Dân gian số 5 (179), 25-37.
Chu Xuân Giao (principal investigator) (2019a). Hệ thống Tam Phủ - Tứ Phủ trong thực hành tín ngưỡng của người Việt (Kinh) và một số tộc người thiểu số miền núi phía Bắc - Báo cáo tổng hợp đề tài khoa học cấp Bộ năm 2017-2018 của Viện Hàn lâm Khoa học Xã hội Việt Nam (The Three Palaces - Four Palaces System in the Religious Practices of the Vietnamese (Kinh) and Some Northern Ethnic Minority Groups - Summary Report of the Ministry-level Scientific Project 2017-2018 of the Vietnam Academy of Social Sciences). Bản lưu tại Cục Thông tin Khoa học và Công nghệ Quốc gia - Bộ Khoa học và Công nghệ mang kí hiệu 16316/KQNC (Số đăng kí: 2019-62-756/KQNC).
Chu Xuân Giao (Eds.) (2019b). Hệ thống Tam Phủ - Tứ Phủ trong tư liệu văn bản và thực hành tín ngưỡng của người Kinh và một số tộc người thiểu số miền núi phía Bắc - Công trình đạt giải Nhì A (không có giải Nhất) năm 2019 của Hội Văn nghệ Dân gian Việt Nam (The Three Palaces - Four Palaces System in Textual Materials and Religious Practices of the Vietnamese (Kinh) and Some Northern Ethnic Minority Groups - Second Prize Winner (No First Prize) in 2019 of the Vietnam Folklore Arts Association) (Bằng chứng nhận số 02/VNDG-2019).
Chu Xuân Giao (2020). Đạo giáo thời Bắc thuộc: Tổng quan, con đường du nhập và giáo phái chính yếu (Taoism during the Northern Domination: Overview, Path of Introduction, and Main Sects). Tạp chí Nghiên cứu Tôn giáo số 7 (199), 78-95.
Chu Xuân Giao & Onishi Kazuhiko (2020). Tổng quan về diễn tiến của hệ thống Tam Tứ Phủ qua tư liệu Hán Nôm của người Kinh (Overview of the Evolution of the Three-Four Palaces System through Hán Nôm Materials of the Vietnamese). In Nghiên cứu Hán Nôm năm 2020 (Viện Nghiên cứu Hán Nôm, Hà Nội: Nxb Thế giới), 409-428.
Ngô Đức Thọ (Eds.) (2006). Các nhà khoa bảng Việt Nam 1075-1919 (Tái bản có bổ sung chỉnh lí) (The Vietnamese Doctoral Graduates 1075-1919 (Revised and Supplemented Edition)), Hà Nội: Nxb Văn học.
Nguyễn Huệ Chi (Eds.) (1988). Thơ văn Lý - Trần (tập II, quyển thượng) (Literature of the Lý - Trần Dynasties (Volume II, Part I)), Hà Nội: Nxb Khoa học Xã hội.
Nguyễn Tài Thư (1999). Tam giáo đồng nguyên - hiện tượng tư tưởng chung của các nước Đông Á (The Three-Teachings Syncretism - A Common Ideological Phenomenon in East Asian Countries). Tạp chí Hán Nôm, số 3, 11-17.
Nguyễn Thanh Tùng (2013). Sự hỗn dung và tiếp biến văn hóa trong Đạo Mẫu Việt Nam: trường hợp Mẫu Thoải (The Syncretism and Cultural Assimilation in Vietnamese Mother Goddess Worship: The Case of Mẫu Thoải). In trong Văn hóa thờ nữ thần - Mẫu ở Việt Nam và châu Á: Bản sắc và giá trị (Ngô Đức Thịnh chủ biên, Hà Nội: Nxb Thế giới), 482-497.
Nguyễn Tuấn Cường (2022). Nhìn lại lịch sử nghiên cứu về hội nhập Tam giáo Nho, Phật, Đạo, ở Trung Quốc và Việt Nam thời trung đại (Revisiting the Research History on the Integration of Confucianism, Buddhism, and Taoism in Medieval China and Vietnam). Tạp chí Khoa học Xã hội Việt Nam số 8, 3-11.
Phạm Văn Tuấn (2019). 越南陳朝(1225-1400)華嚴思想論述 (The Doctrines of Huayan Thought in the Trần Dynasty of Vietnam (1225-1400)). In 2019 華嚴專宗國際學術研討會論文集 (Proceedings of the 2019 Huayan Studies International Conference).
Onishi Kazuhiko (2001).「ベトナムの道観・道士と唐宋道教」(Vietnamese Taoist Temples and Priests and Tang-Song Taoism). In Yusa Noboru, Nozaki Mitsuhiko, and Masuo Shinichiro (Eds.), Series on Taoism, Volume 6: Taoism in Various Regions of Asia, Yuuzankaku Publishing), pp. 110-127.
Onishi Kazuhiko (2009). Phải chăng lần xuất gia thứ nhất của Trần Nhân Tông là để trở thành đạo sĩ? (Was King Trần Nhân Tông's First Ordination to Become a Taoist Priest?). In Kỷ yếu hội thảo quốc tế về Đông phương học Việt Nam lần thứ 4 (Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội tổ chức, Hà Nội: Nxb Thế giới), 165-175.
Thích Thanh Từ (1995). Thiền sư Việt Nam (Vietnamese Zen Masters). Tp. Hồ Chí Minh: Thành hội Phật giáo Tp. Hồ Chí Minh.
Thiên Điểu (2023). Công nhận 27 bảo vật quốc gia (Recognition of 27 National Treasures). Website Tuổi Trẻ online (posted on January 30, 2023; accessed on February 10, 2023). https://tuoitre.vn/cong-nhan-27-bao-vat-quoc-gia-20230130163010843.htm
Trần Văn Giáp (1990). Tìm hiểu kho sách Hán Nôm - Tập II (Exploring the Hán Nôm Book Collection - Volume II). Hà Nội: Nxb Khoa học Xã hội
Trịnh Khắc Mạnh & Nguyễn Văn Thanh (2022). Bàn về quốc tế dị thể và quốc biệt dị thể đối với chữ Hán dị thể ở Việt Nam (On International and National Variant Characters Concerning Chinese Variant Characters in Vietnam). Tạp chí Hán Nôm số 3 (172), 67-76.