“ON TEACHERS AND FRIENDS”: ANNOTATED TRANSLATION OF CHAPTER FIVE FROM NAM-SƠN TÙNG-THOẠI 南山叢話 (1879) BY NGUYỄN ĐỨC-ĐẠT 阮德達 (1825-1887)

Nguyễn Thuỵ Đan (Dan T.Nguyen)1,
1 PhD Candidate, Columbia Universit

Nội dung chính của bài viết

Tóm tắt

This annotated translation presents for the first time in English the complete text of “On Teachers and Friends” 師友第五, Chapter Five in Nam-sơn tùng-thoại南山叢話, a text authored by late Nguyễn scholar-official Nguyễn Đức-Đạt 阮德達 (1825-1887). In this chapter, Nguyễn expounds the different roles which the teacher-figure and friends play as guides and aides to learning and moral cultivation. Although he recognizes the necessity of teachers during the initiatory stages of learning, Nguyễn champions the role of friends in bringing that learning to completion. While Nam-sơn tùng-thoại is thematically and stylistically eclectic, this chapter is not without passages that reveal a fundamentally Neo-Confucian underpinning to Nguyễn’s understanding of human nature, moral cultivation, and interpersonal relationships. 

Chi tiết bài viết

Tài liệu tham khảo

Chen, Shike 陳士坷. (2017). Kongzi jiayu shuzheng 孔子家語疏證 (T. Cui崔濤, Ed.). Fenghuang chubanshe.
Cheng, Hao 程顥, & Cheng, Yi 程頤. (2006). Er Cheng ji 二程集 (X.Y. Wang 王孝魚, Ed.). Zhonghua shuju.
Đỗ, Bằng-Đoàn, and Đỗ, Trọng-Huề. (1962). Việt-nam ca-trù biên khảo. Văn-Khoa.
Đỗ, Thị Hòa Hới. (2020). Một Số Tư Tưởng Triết Học Của Nguyễn Đức Đạt Trong Tác Phẩm Nam Sơn Tùng Thoại. In T.T. Phạm & T.T.Q. Nguyễn (Eds.), Trần Đình Hượu và Nghiên Cứu Nho Giáo Việt Nam Hiện Đại: Kỷ Yếu Hội Thảo. Nhà Xuất Bản Đại Học Quốc Gia Hà Nội. 229-248.
Fischer, Paul. (2023). Annotated Laozi: A New Translation of the Daodejing. State University of New York Press.
Gardner, Daniel K. (1991). Modes of Thinking and Modes of Discourse in the Sung: Some Thoughts on the Yu-lu (“Recorded Conversations”) Texts. The Journal of Asian Studies 50(3). 574-603.
Hymes, Robert. (2006). Getting the Words Right: Speech, Vernacular Language, and Classical Language in Song Neo-Confucian ‘Records of Words’. Journal of Song-Yuan Studies 36. 22-55.
Lê, Đình Sơn. (2022). Tương quan tam giáo từ quan điểm của Nho gia Nguyễn Đức Đạt trong Nam Sơn tùng thoại. In T.C. Nguyễn, et al. (Eds.), Nghiên Cứu Hán Nôm Năm 2022. Nhà Xuất Bản Thế Giới. 485-494.
Liu, Xiang 劉向. (1997). Xin xu xiang zhu新序详注 (Z.Y. Zhao 赵仲邑, Ed.). Zhonghua shuju.
Liu, Xiang (2021). Garden of Eloquence: Shuoyuan (E. Henry, Trans.). University of Washington Press.
Major, John S., et al. (2010). The Huainanzi: A Guide to the Theory and Practice of Government in Early Han China. Columbia University Press.
Nguyễn, Phúc An. (2023). Giới thiệu thiên Học vấn trong Nam Sơn tùng thoại của Nguyễn Đức Đạt (1824-1887). Tạp Chí Hán Nôm, 177 (2). 45-56.
Ruan, Deda [Nguyễn, Đức-Đạt] 阮德達. (2016). Nanshan conghua 南山叢話. National Taiwan University Press.
Trần, Hải Yến. (2020). Nguyễn Đức Đạt – Một Thực Hành Nho Giáo Việt Nam Nửa Sau Thế Kỷ XIX. In T.T. Phạm & T.T.Q. Nguyễn (Eds.), Trần Đình Hượu và Nghiên Cứu Nho Giáo Việt Nam Hiện Đại: Kỷ Yếu Hội Thảo. Nhà Xuất Bản Đại Học Quốc Gia Hà Nội. 212-228.
Trần, Văn Giàu. (2019). Sự Phát Triển Của Tư Tưởng Ở Việt Nam Từ Thế Kỷ XIX Đến Cách Mạng Tháng Tám (Vol. 1, 2nd ed.). Nhà Xuất Bản Tổng Hợp Thành Phố Hồ Chí Minh.
Woodside, Alexander. (2002). Classical Primordialism and the Historical Agendas of Vietnamese Confucianism. In Benjamin Elman, John B. Duncan, and Herman Ooms ed. Rethinking Confucianism: Past and Present in China, Japan, Korea, and Vietnam, UCLA East Asian Pacific Monograph Series. 116-143.
Yang, Bojun 楊伯峻. (1979). Liezi jishi 列子集釋. Zhonghua shuju.
Yang, Xiong 楊雄. (2013). Exemplary Figures: Fayan. (M. Nylan, Trans.). University of Washington Press.
Yu, Xiong 鬻熊. (1983). Yuzi 鬻子 (X.G. Pang 逄行珪, Ed.). Taiwan shangwu yinshu guan.